Musik och reklam

Musik och reklam i vår vardag

Vår vardag är full av reklammusik. Du kanske brukar börja dagen med att titta på frukost-tv? Med jämna mellanrum avbryts nyheterna av reklamavbrott där du får veta vilken tandkräm du borde använda, vilken mataffär som har de bästa priserna,  vilket spelbolag som du ska spela på eller vilken typ av kattmat som är bäst för ditt husdjur och så vidare. I bilen på väg till jobbet lyssnar du på reklamradio och trallar med i de välbekanta jinglarna. När du blir hungrig går du ut för att köpa mat. I lunchrestaurangen blir du på gott humör, de spelar så bra musik. På vägen hem stannar du till vid en galleria för att köpa nya kläder. Musiken som strömmar ut från de olika butikerna lockar antingen in dig eller får dig att snabbt passera. Reklamen finns överallt i vår miljö och den oftast ackompanjeras av musik. Syftet är att få oss att reagera på ett eller annat sätt. Musik förmedlar känslor och väcker vårt intresse.

Musik och reklam i tv

I tv-reklam samsas på ljud och bild om utrymmet. Helst ska de här två komponenterna fungera bra tillsammans för att reklamen ska bli lyckad. Ljud och bild kompletterar oftast varandra. Tänk på valfri reklamsnutt för utlandsresor, visst brukar musiken förmedla en känsla av både avslappning och upprymdhet? Det är lätt att tro att musiken är mindre viktig än bilden, men faktum är många tv-tittare ser reklamen som en lämplig tid att göra annat. Man gör kaffe, går på toaletten. Man lämnar alltså tv-bilden, men man hör fortfarande musiken. Och i bästa fall har man sett reklamen så många gånger tidigare att man ändå vet vilken produkt eller tjänst det handlar om.

Musik i radioreklam

Radio bygger helt och hållet på ljud. Därför är reklamen lite annorlunda uppbyggd jämfört mot i tv. Undersökningar har visat att konsumenterna lätt glömmer bort budskapet i en reklam som bara innehåller prat. Men en jingel kan lätt fastna i huvudet, vare sig vi vill det eller inte. Du kan antagligen nynna flera stycken reklamradio-jinglar utan problem.