Framgångsrika reklamkampanjer lever kvar länge i folkminnet. Oftast är det musiken som väcker minnena till liv. Vissa låtar är så intensivt förknippade med en viss produkt eller tjänst att man genast börjar tänka på den. Ibland har reklammakarna använt en redan existerande låt, andra gånger har de låtit specialkomponera en melodi. Här har vi listat några trallvänliga melodier där texten innehåller själva reklambudskapet.

Ipren

“Jag är Ipren, den intelligenta värktabletten…” Troligtvis kan du nynna melodin till denna läkemedelsreklam från 1999. Det var läkemedelsföretaget Pharmacia & Upjohn som gav reklambyrån Garbergs i uppdrag att ta fram en reklamfilm för sin produkt, värktabletten Ipren. Den roliga låten, där man klämde in så mycket information som möjligt om tabletten, skrevs av Nils-Gustav Tollman. Så småningom stoppade Läkemedelsverkets invändningar reklamen, Pharmacia & Upjohn fick inte lov att kalla sin värktablett för “intelligent”.

OLW

“Det är dags för fredagsmys…” Reklamen, som lanserades i maj 2009, rullar fortfarande i våra tv-apparater. Det har under åren blivit flera filmer med olika personer i olika situationer som sjunger om hur mycket de längtar efter fredagsmys efter en lång arbetsvecka. Verserna har skrivits om, men man har behållit refrängen. Sången har bland annat sjungits av Tensta Gospel Choir. Det var reklambyrån Åkestam Holst som utformade kampanjen. Orcla, som äger OLW, försökte 2015 att få ensamrätt till begreppet “fredagsmys”, men misslyckades.

Kronfågel

“Kyckling på fredag, det enda jag vill ha…” Om du kollade på tv runt 1998 kan du inte ha missat denna reklam för kyckling. Det här var en jingel som var och varannan människa gick runt och gnolade på. Den trallvänliga sången gjordes av Pierre Boutros och reklambyrån hette Storåkers McCann. 2009 dök låten upp igen, i en reklamkampanj som ville föra fram budskapet att det går att äta kyckling alla dagar i veckan, inte bara på fredagar.

Unibet

Svenska spelbolag Unibet kom med låten “för alla oss”  2012 och låten blev en stor reklamhit. Låten sjungs av Sara Löfgren och var ett resultat av en sångtävling som Unibet arrangerade för att fansen skulle få skriva den officiella låten till Fotbolls EM 2012. Låten är väldigt trallvänligt och har en härlig feelgood känsla. Några kritiker säger dock att de påminner lite väl mycket som stryktipset låt ” då ses vi på lördag”. Inför fotbolls VM i Ryssland är det inte helt omöjligt med att vi får höra nya härliga reklam jinglar. Kanske kommer Zlatan nya spelbolag Bethard komma med 2018 års låt? Läs mer här.